به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از اکوایران، صنعت نساجی از جمله صنایع ارز آور در دنیا محسوب میشود؛ پیشرفت اقتصادی بسیاری از کشورها تحت تاثیر این صنعت قرار دارد. قابلیتی که موجب شده تا صنعت نساجی در کلیه کشورهای در حال توسعه رشد کرده و سهم قابل توجهی در اقتصاد جهان را به خود اختصاص دهد.
با توجه به اهمیت صنعت نساجی این پرسش مطرح میشود که غولهای بزرگ این صنعت در سال ۲۰۲۱ چه کشورهایی هستند؟ براساس ارزیابیهای صورت گرفته از سوی انجمن نساجی ایران، کشورهای «چین»، «آلمان»، «بنگلادش»، «ویتنام»، «هند»، «ایتالیا»، «ترکیه»، «ایالات متحده امریکا»، «هنگ کنگ، چین» و «اسپانیا» کشورهای مطرح در تولید نساجی و پوشاک در دنیا محسوب می شوند.
کشورهای مطرح صنعت نساجی
براساس ارزیابیهای صورت گرفته چین (با ارزش صادرات نساجی و پوشاک ۲۶۶ میلیارد دلار) در حال حاضر بزرگترین صادرکننده منسوجات در جهان است. همچنین این کشور با ارزش تولیدات پوشاک ۵ / ۱۱۸ میلیارد دلاری، دارای سهم ۲ / ۵۲ درصدی از تولیدات پوشاک جهانی است. از سوی دیگر این کشور تولیدکننده مواد اولیه با کیفیت و همچنین کالاهای نهایی و آماده مصرف محسوب میشود و شرکتهای نساجی چینی در حال تبدیل به غولهای صنعت نساجی در جهان هستند.
آلمان دومین کشور در میان غولهای صنعت نساجی محسوب میشود. این کشور با ارزش صادرات ۴۰ میلیارد دلاری، در حوزه تجارت نساجی و مد در جهان سرآمد است؛ در آلمان، صنایع عمدتا از شرکت هایی با ابعاد متوسط و کوچک تشکیل شده و ارزیابیها نشان میدهد کیفیت محصولات نساجی این کشور در دهههای اخیر افزایش یافته است.
اما بنگلادش سومین کشوری است که میان کشورهای مطرح تولید نساجی دیده میشود. منبع اصلی رشد اقتصادی در بنگلادش، صنعت نساجی است. طی دهه گذشته بنگلادش به یک تأمین کننده بزرگ البسه تبدیل شده. حوزه فروش پوشاک بنگلادش طی هفت سال گذشته از ۱۹ میلیارد دلار به ۷۳ / ۳۸ میل یارد دلار رسیده. این صنایع بواسطه کیفیت بالای تولیدات خود و هزینه نسبتا پایین، اعتبار خوبی را در بازارهای رقابتی جهانی کسب کرده است.
ویتنام یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ نساجی در جهان محسوب میشود. ارزش صادرات نساجی این کشور بالغ بر ۳۸ میلیارد دلار برآورد شده. صادرات رو به رشد صنایع نساجی به ایالات متحده، ژاپن، اتحادیه اروپا و کره جنوبی یکی از مولفههای اصلی تقویت کننده رشد صنعت نساجی در ویتنام است.
تخصص گرایی، نوسازی و تولید محصول بسیار باکیفیت از اهداف اولیه آنها برای رقابت در این بازار رقابتی است. عامل مهم دیگر هزینه کم نیرو ی کار است؛ بیشک ویتنام جایگاه برتر خود را طی دهههای آتی حفظ خواهد کرد.
هند پنجمین کشور دنیا است که با ارزش صادرات ۱۱ / ۳۷ میلیارد دلار توانسته جایگاه خوبی در میان تولیدکنندگان نساجی به دست آورد. همچنین هند دومین تولیدکننده بزرگ پنبه در جهان است.
اما ایتالیا،کشوری که به مد و پوشاک معروف است. صنایع نساجی و پوشاک ایتالیا مهمترین عامل رونق اقتصادی این کشور است. صنعت نساجی در ایتالیا قدمتی دیرینه دارد. در دهههای اخیر ایتالیا به قلب صنایع نساجی و مد در جهان مبدل شده است.
ترکیه هم قدمتی دیرینه در صنعت نساجی دارد. ترکیه با سابقهای طولانی در تولید منسوجات، کشوری مهم در تجارت جهانی نساجی و پوشاک به حساب میآید. پس از صنعت خودروسازی، یکی از موفق ترین محصولات صادراتی ترکیه، لباس است. بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی (WTO ) ، ترکیه سومین تأ مینکننده بزرگ اتحادیه اروپا است.
اما در جایگاه هشتم ایالات متحده امریکا قرار دارد. ایالات متحده تأمین کننده عمده پارچه، لباس، مواد اولیه، نخ و منسوجات خانگی با کیفیت بالا در سراسر جهان است. صنایع نساجی ایالات متحده به لطف منسوجات پزشکی، پارچههای صنعتی، منسوجات بی بافت و پوششهای محافظتی با کیفیت بالا در حال رشد و شکوفایی است. به همین دلیل صنایع نساجی این کشور از انواع فناوریهای روز دنیا بهره میبرد.
نهمین جایگاه براساس ارزیابیها به هنگ کنگ و چین میرسد، براساس ارزیابیها، صنایع نساجی در هنگ کنگ یکی از منابع مهم درآمد برای این کشور به حساب میآید. هنگ کنگ به تولیدات منسوجات با کیفیتی از قبیل پارچههای چاپ شده شناخته شده است. بافندگی جین، بافندگی تاری پودی، ریسندگی پنبه، تولید پارچههای حلقوی باف پنبهای و بافندگی سنتی (روی پنل) پارچههای حلقوی باف پنبه ای از جمله فرآیندهای تولید پارچههای جین است.
اما اسپانیا نیز به دلیل ریسندگی، بافندگی، رنگرزی ،تکمیل و تولید پوشاک مهمترین تولیدات و صادرات این کشور را تشکیل میدهند. صنایع نساجی اسپانیا با ظرفیت تولید خارق العاده، رونق یافته و این کشور پیوسته در تلاش است تا به جایگاه بالاتری در صنعت نساجی دست یابد.