پنج شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۹
سرویس : بازار سرمایه
کد خبر : ۲۷۳۴
گزارشگر : ۱۵۵۸
سرویس بازار سرمایه

زیاندهی خودروسازان چه پیامی برای بورس دارد؟

انتشار صورت‌های مالی دو غول صنعتی کشور و زیاندهی خودروسازان باعث شد تا ابهامات زیادی برای سهامداران بورسی ایجاد شود.

زیاندهی خودروسازان چه پیامی برای بورس دارد؟
به گزارش تجارت‌نیوز، انتشار صورت‌های مالی دو غول صنعتی کشور و زیاندهی خودروسازان باعث شد تا ابهامات زیادی برای سهامداران بورسی ایجاد شود.

اخیرا دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، صورت‌های مالی حسابرسی نشده منتهی به سال ۱۴۰۰ خود را منتشر کردند. زیانده بودن هر دو غول خودروساز داخلی نکته‌ای است که در نگاه اول، نظر هر تحلیلگری را به خود جلب می‌کند. زیانی که با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو، برای کمتر کسی قابل باور است.

اما واقعیت حاکی از زیاندهی خودروسازان بوده و این امر سهامداران را نیز نگران کرده است. باید توجه داشت که آینده سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو با توجه به وضعیتی که این دو شرکت بزرگ دارند مبهم‌تر از هر زمان دیگری شده است. البته عوامل دیگری هم به این امر دامن می‌‌زنند که در این گزارش به آنها پرداخته شده است.

زیاندهی خودروسازان در سال ۱۴۰۰ چقدر بود؟
بر اساس اطلاعاتی که در سامانه کدال منتشر شده ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰ زیانی معادل هشت هزار و ۴۸۶ میلیارد تومان به ثبت رسانده است. سایپا، دومین غول خودروسازی ایران نیز زیانی چهار هزار و ۲۴۶ میلیارد تومانی ساخته است.

البته باید توجه داشت که هر دو مجموعه در سال ۱۳۹۹ نیز زیان‌های سنگینی را به ثبت رسانده بودند. اما با مقایسه صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ با سال ۱۳۹۹ می‌توان دریافت که زیان ایران‌خودرو و سایپا به ترتیب کاهش و افزایش یافته است. ضرر ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۵ درصد کاهش یافته، اما زیاندهی سایپا در روندی تامل برانگیز نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایشی ۴۴ درصدی داشته است.

مطالعه بیشتر:
 ایران‌خودرو و سایپا چقدر زیان انباشته دارند؟
کارشناسان اعتقاد دارند کاهش زیان‌سازی ایران‌خودرو در مقایسه با سال ۹۹ ارتباطی به عملکرد بهتر این مجموعه ندارد. چراکه میزان تولید این خودروساز در سال ۱۴۰۰ کاهش چشمگیری نسبت به سال پیش از آن داشته که طبیعتا باعث کاهش زیاندهی ایران‌خودرو شده است.

اما نکته‌ای عجیب و تامل برانگیز درباره سایپا، افزایش شدید زیاندهی این مجموعه با وجود کاهش میزان تولید در مقایسه با سال ۱۳۹۹ است. به عبارتی سایپا با وجود کاهش بیش از ۱۲ هزار دستگاهی در روند تولید سال ۱۴۰۰، بیش از ۴۴ درصد زیان بیشتری را در کارنامه خود می‌بیند.
تعداد بازدید : ۱۹۹
(پنج شنبه ۲ تیر ۱۴۰۱) ۰۹:۴۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید